מרבית יצרני הרכב שוקדים בימים אלה במרץ רב על פיתוח של דגמי רכב חשמליים, המהווים פתרון לנושא זיהום האוויר בתחום האורבני הצפוף. לכל אנשי הענף ברור שכלי הרכב החשמליים הם אלה שיככבו כדגמי הרכב העתידיים, וזאת במשולב עם המעבר לרכבים אוטונומיים ואוטונומיים למחצה. לא מספיק שדגמי הרכב החשמליים יהיו נקיים ושקטים, הם חייבים להיות גם בטיחותיים, כשהדגש הוא על תרחישי תאונה שונים .
בימים אלה פרסם ה- Euro NCAP , הגוף שעורך את מבחני הריסוק באירופה, את התוצאות שהושגו במבחני הריסוק לדגם ה- ‘ליף’ החשמלי מבית ניסאן. התוצאה שהושגה, ציון מירבי של 5 כוכבי בטיחות, מהדהדת במיוחד, וזאת כשדגם ה- LEAF המקורי הוצג עוד בשנת 2011 . זהו הדגם הראשון מכל דגמי הרכבים החשמליים שמדורג עם ציון של 5 כוכבים על ידי Euro NCAP .
כאשר הצרכנים עוזבים את המנועים הקונבנציונאליים, ובמיוחד את דגמי הדיזל, יצרני הרכב חייבים להשקיע משאבים רבים בכלי רכב חשמליים היברידיים. חשוב להבטיח שההתקדמות בענף והשינויים שחלים בו , ובפרט יישום של מערכת הנעה חשמלית, אינה פוגעת בבטיחות הרכב.
עורכי מבחני הריסוק מציינים שהניסאן LEAF מגיע עם תכונות בטיחות חדשות ורבות, כשהוא מוכיח שידידותיות לסביבה לא צריכה לבוא על חשבון בטיחות משופרת.
מבחן הריסוק החדש לניסאן ליף
דגם ה- LEAF הוא הרכב הראשון שנבחן בהתאם לפרוטוקול הבדיקה החדש שגובש ב- Euro NCAP . מדובר בפרוטוקול חדש ומורחב שיצא לדרך בתחילת השנה הנוכחית.
רף המבחנים הועלה, נדרשים יותר רכיבים של בטיחות אקטיבית, והיצרן חייב להבטיח שכלי הרכב החדש מציע את הטכנולוגיה הבטיחותית העדכנית ביותר.
השינוי הוא הןבמתן מענה טוב יותר לתרחישי קריסה שונים בהם מעורבות מכוניות, הוספת רכיבים להגנה על הולכי הרגל, וכעת גם הוספת מערכות לזיהוי והגנה על רוכבי האופניים.
כך, במקרה של הניסאן ליף, נבדקה מערכת של טכנולוגיית בלימה אוטומטית בעת סכנת פגיעה ברוכב אופניים. מערכת זו נבדקה בפעם הראשונה על ה- LEAF , והיא כוללת מערכת AEB ייעודית וחדשה המכונה בשם ‘AEB – למשתמשי כביש פגיעים’ (AEB VRU).
איתור רוכבי אופניים מציג אתגרים חדשים ליצרני הרכב, הן בתחום החומרה והן מבחינת התוכנה: חיישנים חייבים להיות בעלי זווית ראייה רחבה לאיתור רוכבי אופניים מהירים בזמן אמת, ויש צורך באלגוריתמים מורכבים כדי להבטיח זיהוי נכון של איומי התנגשות פוטנציאליים. בו בזמן, יש צורך מהימנעות מפעולות שווא.
פרוטוקל בדיקה מחמיר משנת 2018
בנושא זה יש לציין את הפרויקט של ממשלת הולנד שתמכה במימון פרויקט גדול שהוביל לפיתוח פרוטוקול לאיתור רוכבי אופניים. עורכי מבחני הריסוק החליטו להוסיף פרוטוקול זה לערכת הדירוג שלהם.
עדכוני דירוג אחרים שבוצעו בשנת 2018 כוללים בדיקה לזיהוי הולכי הרגל בתנאי חושך ותנאי תאורה מעורפלים, וזאת כדי להבטיח שמערכות הבטיחות יפעלו בכל עת.
בנוסף, מערכות שמירת נתיבי חירום (ELK) הן הדור החדש של מערכות תמיכה חכמות. מדובר במערכת שבאופן אוטומטי לוקחת את השליטה ברכב ומתחמקת כאשר המכונית נמצאת בסכנת יציאה מהכביש, או בהתנגשות עם רכב אחר.
בדיקות חדשות של Euro NCAP מאמתות שהמערכת מגיבה לקצה הדרך, בין אם היא מסומנת או לא מסומנת, כשהמטרה היא לוודא שהמכונית אינה פועלת מחוץ לכביש ואף חוזרת בשלום לנתיב שלה. המערכת גם יודעת למנוע מהרכב מלהיכנס בשוגג לתוך נתיב של רכב אחר, אשר עוקף במסלול סמוך.